Jagten på nye deltagelsesformer i formidlingen af kunst og kultur i byens rum
Fredag d. 23. maj fandt ”Jagten gennem historien” sted i hovedstadsområdet. Golden Days havde i regi af det regionale kultursamarbejde KulturMetropolØresund arrangeret en række kulturhistoriske orienteringsløb i ”Jagten gennem historien”.
Løbene henvendte sig til børnefamilier og havde overskifter som ”Jagten på Carlsbergs elefant” (København), ”Jagten på den forsvundne kanon” (Frederiksværk) og ”Jagten på den hemmelige bunker” (Rødovre). Løbene kombinerede familieoplevelser, motion, skattejagt og historieformidling. For at skabe attraktive oplevelser for et bredere publikum indgår kommuner såvel som kunst- og kulturinstitutioner i disse år nye samarbejder og rykker formidlingen af kunst og kultur ud af institutionerne og ud i byens rum. Den centrale formidlingsopgave har taget en drejning fra oplysning, saglig stofformidling og klassikerfortolkning mod oplevelse, aktualisering og fremfor alt brugerdeltagelse. Kunst- og kulturformidlingen skal iscenesætte og indtænke deltagelse for at skabe ”kultur for alle” og ”række ud”, som det er blevet beskrevet i to inspirationskataloger fra Kulturministeriet fra 2009 og 2012. ”Jagten gennem historien” er et eksempel på et tværkommunalt og tværinstitutionelt samarbejde om formidling af kultur i byens rum. På den ene side skal løbene markere den enkelte kommunes historiske dna eller kendetegn, men på den anden side også skabe en regional samhørighed. Projektet er med til at sætte fokus på historieformidling og lokalidentitet i forstadskommunerne – og dermed definere forstædernes værdier og særegenheder. Her handler kulturformidlingen altså i høj grad om at skabe deltagelse men også om at positionere de enkelte kommuner ved at definere en lokalhistorisk fortælling. Konkurrencen mellem byer og regioner medfører altså både nye samarbejder på tværs af kommuner og institutioner men også nye former for formidling af kunst og kultur i byens rum - formidlingsformer hvor hoved og krop udfordres og bevæges på nye måder. Spørgsmålet er, hvad de nye former for formidling af kunst og kultur i byens rum betyder for såvel byen som forestillingen om kunst og kultur.